Onze school

Elke leerling moet met plezier naar school kunnen gaan. Wij willen op onze kleine school groot zijn in het begeleiden van leerlingen in hun ontwikkeling en passend onderwijs creëren waarin wij onderwijs op maat aanbieden. Voor elke leerling is tijd, aandacht en ruimte voor individuele begeleiding om hen mede-verantwoordelijk te kunnen laten worden voor hun leerproces en ontwikkeling. Elke leerling zal vanuit onze basisschool die stap kunnen maken naar het vervolgonderwijs dat passend is voor het verder leren voor zijn toekomst. Voor ouders en leerlingen willen wij laagdrempelig zijn en een veilige en uitdagende omgeving aanbieden.

Basisschool ’n Esch is een katholieke dorpsschool in het kerkdorp Tilligte. Nagenoeg alle leerlingen uit Tilligte en de directe omgeving bezoeken onze school. Basisschool ’n Esch is gelegen in een rustige en groene omgeving. De school is in verschillende opzichten het centrum van de gemeenschap, veel activiteiten worden samen met de school uitgevoerd. De betrokkenheid van ouders bij onze school is groot. Onze school werkt met een leerstofjaarklassensysteem. Op onze school werken wij vanuit het gedachtegoed van het onderzoekend en ontwerpend leren met aandacht voor het creatieve (denk)proces. Hier willen wij ruimte en richting geven aan het eigenaarschap van alle betrokkenen. Het ontwikkelen van zelfinzicht zien wij als een belangrijke voorwaarde om mede-eigenaar te worden van het eigen leerproces. Door de inzet van verschillende devices binnen het onderwijs zal ICT effectiever en efficiënter een plaats krijgen binnen ons onderwijs. Om verbinding te leggen tussen ICT, cultuur en wetenschap en techniek maken wij gebruik van de Media-Tech-Theek van onderwijsgemeenschap atol. Binnen de zaak- en creatieve vakgebieden zal er in het middagdeel binnen thema’s ontwikkelingsgericht worden gewerkt aan de brede ontwikkeling van kennis en vaardigheden.

Onze basisschool behoort tot de stichting Katholiek Onderwijs Noord Oost Twente (Konot). Deze stichting bestaat uit 22 scholen, gesitueerd in de gemeentes Oldenzaal, Dinkelland en Losser. Onze school vormt samen met ’n Baoken te Agelo, de Meander te Ootmarsum en ’t Kämpke te Lattrop onderwijsgemeenschap atol. De intentie van de onderwijsgemeenschap atol is om samen te willen werken en ontwikkelen in het belang van onze leerlingen. Zoals een atol zich kan voeden op het koraal, in al zijn kleurenpracht, kan iedere basisschool van onze onderwijsgemeenschap zich verder ontwikkelen vanuit zijn eigen cultuur om een basis te leggen voor de toekomst van elke leerling.